Wednesday, April 27, 2011

CUMC - 2

“Arissa… jom keluar gi makan.” Amany mempelawa Arissa yang leka menyiapkan kerjanya.
            Arissa masih lagi ligat menaip kerja yang diberi oleh Syed Airiel. Dia tidak menghiraukan pelawaan Amany. Ini semua gara-gara kelancangan mulutnya, syed Airiel memberi denda kepadanya.
            “Oit, Arissa! Kau marah aku ke, pasal tadi? Sorry laa. Kau kan tau aku tak berani sangat dengan bos. Lain la kau, bos tu dah macam adik beradik. Tu yang kau boleh selamba kutuk dia. Aku minta maaf ea. Sorry…” Amany tidak putus-putus memohon maaf atas kesalahannya tadi.
            Arissa yang tidak tahan mendengar pujuk rayu sahabatnya itu lalu menoleh ke arah Amany. Dia bukan marah dengan Amany tapi dia mengejar masa. Dia perlu menyiapkan dokumen ini sebelum masa lunch tamat.
            Amany menunjuk muka simpatinya sambil memuncungkan bibirnya.
            “I’m sorry…” katanya lagi.
            Arissa menahan ketawanya dari terburai. Kelakar apabila melihat Amany bersungguh-sungguh meminta maaf kepadanya.
            ‘He he he… Tu laa lain kali buat lagi.’ Desis Arissa dalam hati.
            Arissa masih lagi tajam memandang tepat ke wajah Amany.
            “Arissa… Rissa…” rengek Amany kepada kawannya itu.
            “Rissa… kau jangan la diam macam ni. Arissa…” sambung Amany sambil menarik-narik lengan baju kurung yang dipakai oleh Arissa.
            Pada mulanya Arissa ingin membiarkan sahaja Amany merayu-rayu kepadanya tapi dia sendiri tidak sampai hati. Dia mendiamkan diri bukan kerana marah tapi dia sendiri tidak tahu cara untuk memberitahu kepada Amany yang dirinya didenda oleh Syed Airiel.
            “Ye… ye.. eh, dah laa. Naik bulu roma aku kau dok merengek macam tu. Kalah langsuir tau.” Akhirnya Arissa mengalah. Ini juga merupakan salah sau sebab dia ingin menghentikan sikap Amany.
            Amany sedikit mengukir senyuman mendengar kata-kata Arissa.
            “Thank you Rissa… ni yang buat aku makin saying kat kau ni. Muuaahhh…!!!” Amany ingin memeluk Arissa namun pantas Arissa mengelak.
            “Oh ho… Ni pe kes nak peluk-peluk aku. Kang tak pasal-pasal dapat title ‘lesbian’. Cannot!!! Aku masih dara tau.” Selamba Arissa menutur kata kepada Amany dengan nada inign berjenaka.
            Amany yang sedari tadi mengukirkan senyuman sudah tergelak terbahak-bahak.
            “Ha ha ha…. Lawak la kau ni Rissa. Peluk pun boleh hilang dara ke? Pelik-pelik laa kau ni.” Kata Amany dengan bersisakan ketawanya.
            Ini kali pertama dia mendengar orang mengatakan memeluk boleh menyebabkan hilang dara. Memang kata-kata Arissa ingin bergurau dengannya tapi agak-agak la. Dengarnya dek budak-budak under age kan dah menyebabkan ajaran sesat.
            Arissa yang melihat Amany sudah berair matanya kembali duduk ditempatnya. Dari dia melayan Amany, lebih baik dia meneruskan kerjanya. Jika lambat dia juga yang akan menerima padahnya.
            Amany yang melihat Arissa kembali duduk megerutkan dahinya.
            ‘Tak pergi makan ke minah ni? Tak kan diet kot. Badan dah cekeding pun nak diet lagi ke?’ Amany berteka-teki dalam hatinya.
            “Arissa, kau tak nak pergi makan ke?” soal Amany.
            Arissa yang masih menumpukan pada pekerjaannya hanya menggelengkan kepala.
            “Eh, kau still marah aku ke?” soal Amany lagi. Dia tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberi. Ye la, selalunya Arissa orang pertama yang beria-ria untuk keluar lunch tapi kenapa hari ni berlainan.
            Sekarang sudah mencecah pukul 1.15 tengahari. Tidak lama lagi waktu rehat mereka akan berakhir.
            “Arissa?” panggilnya lagi apabila dia melihat Arissa sama sekali tidak menghiraukannya.
            Arissa yang letih mendengar mulut Amany memanggil namanya, akhirnya menoleh ke arah Amany.
            “Arissa.. arissa.. kau ingat aku ni buah markisa ke? Kau tak nampak ke aku tengah makan ni?” balas Arissa.
            “Hah? Makan? Makan apa? Aku tengok kau dok buat kerja ada la.” Amany mengaru-garu kepalanya yang tidak terasa gatal.
            “Ye la, tengah makan. Aku tengah makan hati. Ha ha ha…” sempat lagi dia mengenakan Amany.
            Amany yang mendengar jawapan Arissa memasamkan muka. Orang serius boleh dia main-main.
            “Kepala otak kau! Aku cakap betul-betul, kau main-main pulak.” Marah Amany.
            Arissa hanya tersengih mendengar Amany memarahinya.
            “Kepala aku kat luar, otak aku ada kat dalam. Yang mana kau nak?” kata Arissa tanpa riak bersalah.
            Amany membutangkan matanya.
            “He he he… peace … peace. Aku gurau ja. Aku tak pegi makan la Amany sayang…. Aku kena siapkan benda ni sebelum waktu lunch habis. Kalau tak, bukan setakat keturunan naga je. Nanti dengan keturunan anaconda pun join dengan bos tu.” Sambungnya lagi sambil tersengih-sengih seperti biasa.
            Tak serik-serik lagi betul si Arissa ni. Dah kena denda pun still sempat nak mengutuk bos sendiri.
            “Apa sayang-sayang? Aku bukan lesbian tau.” Balas Amany.
            Arissa tergelak-gelak mendengar jawapan Amany. Amany mengulang ayat yang diberi kepadanya sebentar tadi.
            “Yela yela.. eh, dah la. Aku nak sambung kerja dulu kay. Before two o’ clock bos nak benda ni siap. So, Amany jangan kecik hati tau. Tapi aku tau, hati kau tu sentiasa besar tak akan pernah kecik punya.”
            “Hurm.. okay laa. Kalau macam tu, aku chao dulu la. Kau nak pesan apa-apa tak?”
            “Oh okay.. okay. Tak nak laa. Sarapan aku still ada kat dalam perut ni. Cukup laa buat makan tengahari sekali.” Selamba Arissa.
            Amany menggeleng-geleng kepalanya mendengar semua percakapan Arissa yang tdak pernah mahu serius. Yang tahu main-main je.
            “Ikut kau la Rissa oi. Kalau macam tu aku pi dulu la. Dada…. Bye.” Segera Amany meninggalkan Arissa menyambung kembali kerjanya.
            Arissa melambaikan tangannya kepada Amany yang sudah keluar melangkah pergi meninggalkan pejabat.
            Arissa memerhati ke arah bilik Syed Airiel. Dari tadi dia tidak perasan sama ada Syed Airiel sudah keluar atau belum. Yang pasti pejabatnya sudah tiada penghuni, yang tinggal hanyalah dia sorang diri.
            Tiba-tiba Arissa terdengar sesuatu dari perutnya.
            “Alahai tak kan dah lapar kot.” Arissa menekan perutnya.
            “Wahai perutku, sabarlah engkau ye. Bos aku tu kejam sikit dari Hitler, sebab tu aku terpaksa menahan kau dari dapat makanan. Kau sabar ye.” Pujuk Arissa sendiri.
            Perutnya masih lagi berdendangkan lagu.
            Arissa melihat jam tangannya. Tinggal lagi setengah jam masuk pukul dua. Kerja yang diberi pun belum siap lagi.
            “Huargh…” Arissa menguap. Matanya sudah berair.
            Berkali-kali Arissa menampar lembut pipinya untuk menghilangkan rasa mengantuk yang sempat singgah tapi sia-sia apabila matanya tidak dapat lagi mengawal. Akhirnya Arissa terlelap dengan perut yang sedang lapar dan kerja yang belum siap. Arissa lupa akan Syed Airiel yang pasti akan mengamuk jika kerjanya tidak disiapkan seperti masa yang ditetapkan.

Arissa cuba membuka matanya apabila dia terasa bahunya digoncang berkali-kali oleh seseorang. Dia memisat-misat matanya sebelum dia melihat wajah yang berada dihadapannya itu.
            “Alaa… mengantuk laa. Bagi la lagi lima minit pun jadi la. Mengantuk sangat ni.” Katanya tanpa mengetahui gerangan yang mengejutkannya.
            Alangkah terkejutnya dia apabila Syed Airiel sedang memandang tajam ke arahnya sambil bercekak pinggang. Rupanya orang yang mengoncangkan bahunya itu adalah bosnya sendiri.
            “Bos…” cepat-cepat Arissa membetulkan posisinya.
            Syed Airiel masih lagi tidak berkelip melihat pekerjanya itu. Menidih-nidih hatinya menahan marah dengan sikap Arissa. Boleh dia enak membuai mimpi sedangkan masihlagi dalam waktu bekerja.
            “Arissa! Awak tahu sekarang masa apa?!” keras suara Syed Airiel menyapa telinga Arissa.
            Arissa hanya menganggukkan kepalanya.
            “Habis? Siapa benarkan awak tidur? Kerja yang saya bagi, awak dah siapkan?” Syed Airiel tidak dapat membendung marahnya lagi.
            “Huargh…”
            Syed Airiel membutangkan matanya apabila dengan selamba Arissa menguap dihadapannya.
            Amany yang sedari tadi melihat perkara itu menggeleng-geleng kepalanya.
            “Cari nahas betul laa Rissa ni.” Katanya sendirian.
            “Arissa!!!”
            Pantas Arissa menutup telinganya. Jeritan Syed Airiel benar-benar membuatkan telinganya berdesing. Mana tidaknya Syed Airiel menjerit betul-betul ditelinga kanannya.
            “Ish, bos ni. Boleh pekak tau telinga saya kalau hari-hari dengar bos menjerit macam tu. Saya tau la yang suara bos tu sedap tapi tak payah la nak testing volume kat telinga saya. Kang saya pekak, bos juga yang susah. Nak panggil-panggil dah taka da orang nak sahut.” Sempat lagi dia berleter kepada bosnya sendiri.
            Pekerja yang berada disitu turut tergelak mendengar kata-kata ‘indah’ yang diucapkan kepada bos mereka itu.
            Syed Airieil yang terdengar gelak tawa pekerjanya yang lain memberi pandangan yang tajam.
            “Kamu semua ni dah taka da kerja nak buat ke?! Dah! Pergi sambung kerja!” tengking syed Airiel kepada mereka semua.
            Kelam kabut mereka jadinya. Masing-masing kembali duduk ditempat sendiri dan menyambung kembali tugas mereka.
            Arissa masih lagi berada ditempatnya.
            “Arissa… I…” belum sempat Syed Airiel menghabiskan kata-katanya, laju Arissa memotong.
            “I want to see you in my office right now!” kata Arissa sambil tersenyum kepada Syed Airiel.
            Dia tahu itu ayat yang bakal keluar dari mulut Syed Airiel.
            Syed Airiel mengerutkan dahinya. Sikap Arissa kadang-kadang betul-betul boleh membuatkan dia marah dalam masa yang sama Arissa juga mampu membuatkan dia sendiri hendak tergelak.
            “Bos jangan marah. Saya bukan nak tengking kat bos tapi saya Cuma nak tolong bos sampaikan ayat bos tu. Saya tau bos nak jumpa saya kat bilik bos kan? Tapi boleh tak, saya nak minta izin lima minit nak pergi tandas. Saya nak bersihkan muka la bos. Biar lebih segar sikit. Yela, nanti bila bos nak bising-bising boleh la saya semat terus kat dalam kepala otak ni. Boleh ye bos?” terang Arissa kepada bosnya tentang ajukkan yang dikatakannya sebentar tadi.
            Arissa menanti jawapan Syed Airiel.
            “Bos… oh bos…” dia melambai-lambai tangannya dihadapan muka syed Airiel. Tujuannya ingin mengejutkan Syed Airiel daripada lamunannya.
            “Hmm.. tak apa la. Make sure lepas lima minit awak kena ada kat dalam bilik saya. Kalau tak, siap awak.” Kata syed Airiel. Tanpa menunggu balasan dari Arissa, Syed Airiel berlalu pergi.
            Dalam hati Syed Airiel sendiri binggung kenapa dia tidak memberhentikan Arissa. Bukan sekali dua Arissa bersikap seperti ini malah boleh dikatakan setiap hari. Jika pekerja lain melakukan hal seperti Arissa pasti sudah diberhentikannya tapi kenapa tidak Arissa. Syed Airiel binggung dengan sikapnya ini.
            “Gila kau! Berani gila kau lawan bos. Kau tau tak masa bos tengok kau tidur tadi, bukan main dia naik angin. Dah macam incredable hulk pun ada.” Tiba-tiba Amany menegurnya dari belakang.
            Nasib baik Arissa tidak terkejut seperti biasa, kalau tak sah-sah melatah lagi.
            Dengan gaya seperti ingin mengambil wuduk, Arissa membasahkan mukannya.
            “Ala Amany, aku bukan sengaja pun. Aku mengantuk sangat tadi. Tu yang aku tertidur. Tak ada niat pun.” Jelas Arissa. Dia memang tidak berniat untuk tidur di dalam pejabat tapi dia sendiri tidak dapat menahan matanya dari terpejam.
            Amany yang berada dibelakang Arissa mengikut Arissa keluar dari bilik air.
            “Kau ni macam-macam la. Lebih baik kau pergi jumpa dia sekarang kat dalam bilik. Kang tak pasal-pasal menjerit lagi bos kita tu.” Kata-kata Amany membuatkan Arissa tergelak.
            “Yang kau gelak tu apasal?” Soal Amany yang pelik melihat Arissa tergelak seperti itu. Rasanya tiada yang lawak pun dalam kata-katanya tadi.
            “Tak ada apa la. Aku saja nak tergelak.”
            “Hoi!” pantas Amany menampar bahunya.
            Namun sempat Arissa mengelak. Dia berlari meninggalkan Amany dengan menunjukkan peace kepadanya. Amany menjuih bibir. Siapa tahan dengan sikapnya seperti itu.

Sebelum masuk ke bilik Syed Airiel, Arissa membaca doa selamat. Dia menghembus-hembus dihadapan pintu.
            “Ya Allah selamatkan la hambamu ini. Aku tahu mulutku ini tidak boleh harap. Asyik menjawab je kerjanya. Tapi sungguh aku tak berniat Ya Allah. Kau berilah aku kekuatan untuk menahan telinga mendengar leteran bosku, Ya Allah.” Tu merupakan doanya.
            Dengan kata Bismillah, Arissa mengetuk pintu bilik Syed Airiel.
            “Masuk.”
            Perlahan-lahan Arissa menapak masuk ke ruangan itu. Terasa peluh dingin menjamah mukanya.
            “Awak lambat 1 minit dan 37 saat. Sebelum saya bertanya sesuatu, awak boleh jelaskan kenapa awak bersikap seperi itu.” Sinis Syed Airiel berkata.
            Arissa kagum dengan sikap Syed Airiel yang sempat kira masa.
            ‘Wow! Bos dasyat betul la.’ Puji Arissa dalam hati.
            Syed Airiel yang sedang menatap laptopnya menoleh ke arah Arissa yang masih lagi membisu.
            “Arissa… boleh tak, untuk kali ini awak jangan bagi saya naik darah? Boleh tak?” pinta Syed Airiel.
            “Hah? Oh… okay-okay. Maaf la bos saya tak sengaja tadi. Saya bukan niat nak makan gaji buta pun kat syarikat bos ni tapi tadi saya mengantuk sangat-sangat. Tambahan pula, perut ni asyik mendendangkan lagu dondang sayang. Tu yang buat mata semakin layu kuyu tu. Saya betul-betul minta maaf. Saya janji lain kali saya akan dahulukan kerja. Mengantuk ke, lapar ke saya akan ketepikan. Bos maafkan saya ye.” Seperti mesin gun Arissa menerangkan kepada Syed Airiel.
             Syed Airiel menyembunyikan tawanya. Sikap Arissa seperti ini boleh membuatkan amarahnya reda. Tapi sebagai seorang ketua, dia harus tegas jika tidak akan dipijak oleh kakitangan yang lain.
            “Macam ni la Arissa. Saya dah fikir masak-masak, saya ingat saya nak…”
            “Bos.. saya minta tolong bos jangan la bos pecat saya. Saya perlukan pekerjaan ni bos. Tolong la bos. Saya merayu kat bos. Tolong la faham keadaan saya. Lagipun tak baik bos nak tutup periuk nasi saya. Allah marah tau. Bos…. Tolong la. Saya janji saya akan kerja elok-elok. Bos jangan la pecat saya.” Rayu Arissa.
            Syed Airiel tercenggang melihat Arissa bersungguh-sungguh merayu kepadanya. Tawa yang disimpan dari tadi, akhirnya terburai. Syed Airiel benar-benar tidak menahan untuk ketawa.
            Melihat Syed Airiel ketawa seperti itu Arissa menjadi binggung.
            “Eh, asal bos gelak? Saya betul-betul, bos pulak main-main. Tak aci tau.” Bebel Arissa.
            Macam mana Syed Airiel tidak tergelak, dia tidak kata pun yang dia akan memecat Arissa. Tiba-tiba saya pengurus peribadinya ini merayu-rayu supaya tidak memberhentikan dia.
            “Siapa kata saya nak pecat awak? Saya nak Cuma nak bagitau yang saya lantik awak untuk menguruskan urusan pejabat ni masa Sharifah Hanum datang. Yang awak tiba-tiba merayu kat saya sampai macam tu siapa suruh.” Kata Syed Airiel dengan bersisakan gelak tawa.
            “Laa… awat tak cakap awai-awai. Buat penat je saya acting. Habis bocor bakat saya yang terpendam ni.” Ayat cover line. Wajah Arissa merona merah namun dia bersikap selamba. Siapa tak malu jika perbodohkan diri sendiri.
            Bertambah kuat Syed Airiel ketawa. Padahal tadi sikit punya angina dia dengan Arissa.
            “Tu la, lain kali cakap macam bullet train lagi. Saya tak sempat nak habiskan ayat, awak dah potong. Lain kali, kalau orang cakap jangan menyampuk. Faham?” walaupun nada suaranya direndahkan tapi ketegasan masih dapat dikesan.
            Arissa mengangguk-angguk kepalanya.
            “Okay bos.” Arissa memberi tabik kepada Syed Airiel.
            Sikap seperti kanak-kanak boleh membuatkan marah Syed Airiel berkurang. Sikap Arissa seperti ini, membuatkan dia teringat kembali kepada arwah adiknya, Sharifah Emylia.
            “Bos kalau tak apa-apa, saya keluar dulu la ye. Saya nak siapkan kerja yang bos bagi tu. Saya janji sebelum balik, saya akan pastikan bos dapat kerja yang bos suruh tu. Okay bos?” Arissa ingin meminta diri.
            “Okay but make sure you keep your words. Awak boleh keluar sekarang.”
            Mati-mati Arissa ingat dia bakal dimarahi oleh bosnya gara-gara dia terlelap tengahari tadi. Rupanya tujuan bos memanggil dia masuk ke bilik adalah ingin memberi tugasan baru.
            ‘Sharifah Hanum? Siapa tu?’ Arissa berteka teki dalam hatinya. Dia lupa ingin menanyakan hal ini kepada Syed Airiel.
            Syed Airiel meneruskan kerjanya setelah Arissa melangkah keluar dari biliknya. Banyak perkara yang tidak diketahui oleh pekerjanya tentang kehidupannya. Sikap Arissa betul-betul membuatkan rasa rindu menyerang hatinya.
            “Adik, kalau adik ada sekarang mesti adik sebaya dengan Arissa. Abang rindukan adik.” Keluh Syed Airiel.
            Selepas kehilangan Hana, Sharifah Emylia yang banyak menemani dan memberi kata-kata semangat kepadanya tapi tidak dia duga. Tidak lama kemudian, adiknya pula yang pergi meninggalkannya. Bukan untuk seketika malah selama-lamanya.
            Sejak dari itu, keluarganya tidak pernah lagi menyebut mengenai sharifah Emylia. Mereka tidak mahu lagi menambah kesedihannya. Hubungan dia dan adiknya amat akrab dan salah satu yang menyebabkan dia menjadi seorang yang workaholic adalah disebabkan ini. Dia ingin melupakan segala kenangan pahit dalam hidupnya.

5 comments:

  1. nice.. sambung lg ye.. arissa ni mmg x mkn saman :d

    ReplyDelete
  2. nk lggggg!!!!!smbng cpt....i like arissa...hehehehehe....update next n3 cpt ea...

    ReplyDelete
  3. afaish: owh ok2.. hheheh.. tau xpe.. =D
    Affiqah: wokeyh! hahaa.. ye2.. =D

    ReplyDelete
  4. Sape sharifah hanum tuh? mak die? akak die? sapekah????

    ReplyDelete
  5. hiruma: aknn diketahui dlm bab 3.. hehhe

    ReplyDelete