Monday, April 25, 2011

CUMC - 1


“Alaa… mana aku letak dokumen tu? Mampus aku. Dah laa bos tu asyik naik kepala angin je. Kalau tak jumpa… “ ketika Arissa sedang membebel seorang diri tiba-tiba…
            “Arissa!!!” Suara pekikkan Syed Airiel Zafran sudah kedengaran ke mejanya.
            Berdesing telinga dengar suara bos yang merdu tu.
            Semua pekerja memerhati tepat ke arah Arissa atau lebih dikenali sebagai Miss Clumsy. Kenapa Miss Clumsy? Sebab sehari kalau tak bagi pejabat atau orang sekeliling huru hara, hidup Arissa seperti tidak lengkap.
“Hoih!” Amany mencuit bahu kawannya yang sempat mengelamun.
“Oh anak kucing aku beranak.” Patah dicuit pasti Arissa akan melatah.
Amany yang disebelahnya turut mengukirkan senyuman mendengar Arissa termelatah.
“Ish, kau ni. Nak bagi aku mampos apa?” sergah Arissa sambil mengurut dadanya.
“Banyak la kau. Tu bos kesayangan kau dah terpekik terlolong kat dalam bilik dia. So, all the best.” Amany menepuk bahunya sebelum melangkah pergi.
“Arissa….!!!” Sekali suara Syed Airiel kedengaran.
“Ye bos. I’m coming…” balas Arissa.
Hanya dia seorang yang berani membuat bos mereka naik angin. Jika yang lain pasti sudah menikus apabila mendengar suara Syed Airiel sperti itu.
Tanpa berlengah lagi, Arissa dengan lemahnya melangkah menuju ke ruangan bosnya. Dalam hati hanya Allah saja yang mengetahui debaran hati untuk berjumpa dengan bisnya yang seperti singa kelaparan itu.
Arissa menarik nafas yang panjang sebelum mengetuk pintu bilk Syed Airiel.
Tok! Tok! Tok!
“Masuk!” serius suara Syed Airiel menyuruhnya masuk.
Arissa terasa seperti tekaknya tidak dapat menelan air liur lagi.
“Ye, bos. Tadi bos panggil saya ke?” berhati-hati Arissa mendekati bosnya yang memndang ke arah bingkai gambar keluarganya itu.
“Habis tu? Awak ingat saya nak panggil moyang awak ke?” kata Syed Airiel sambil memalingkan tubuhnya menghadap pekerjanya.
“Moyang saya dah mati bos.” Pantas Arissa menutup mulutnya.
Syed Airiel membulatkan matanya apabila mendengar jawapan tulus ikhlas dari mulut Arissa ataupun dikenali sebagai pembantu peribadinya.
“Apa awak kata?!” suara sedikit mengeras.
Cepat Arissa menggelengkan kepalanya.  
Syed Airiel memejamkan matanya sebelum berkata sesuatu kepada Arissa.
“Awak ada bawa fail yang saya suruh awak siapkan tu?” nada suara Syed Airiel menjadi normal.
“Fail?” pertanyaan Syed Airiel dibalas dengan pertanyaan.
Sekali Syed Airiel membulatkan matanya mendengar jawapan Arissa.
Arissa sempat lagi memberi senyuman kepada bosnya itu. Dalam hati hanya Allah saja yang mengetahui debaran dirasainya pada kala itu.
“Saya tanya, awak ada fail yang saya minta tu ke tidak?” suara Syed Airiel sedikit mengeras.
Arissa masih lagi memandang wajah Syed Airiel.
“Arissa!”
            Dia tidak tahu jawapan apa yang harus diberi kepada bosnya.
            “Bos saya…. Erm, saya…”
            “Saya apa?! Saya tak bawa fail tu! Macam tu?!” jerkah Syed Airiel.
            Arissa bukan terkejut dengan tengkingan Syed Airiel malah dia sudah tidak kisah dengan tengking tersebut. Yela, setiap hari pasti dia ditengking tapi dia tidak menyalahkan bosnya malah memang dia patut ditengking dengan sikapnya yang sentiasa cuai. Jika dulu mungkin dia akan terasa dengan semua ini tapi bukan kini.
            “Haa.. benda tu laa yang saya nak bagitau kat bos. Saya bukan tak bawa tapi saya tertinggal. Kalau bos nak, saya pergi ambil sekarang kay. Maaf ye bos.” Dengan selamba Arissa menjelaskan kepada bosnya.
            Tanpa berlengah lagi Arissa ingin melangkah keluar dari ruangan tersebut.
            ‘Cabut jangan tak cabut Arissa. Sebelum harimau bertukar jadi naga. Aum ! aum !’ sempat lagi Arissa mengutuk dalam hatinya.
            Syed Airiel mengetap bibirnya menahan marah dengan sikap Arissa yang tak pernah serius dalam pekerjaan. Arissa sudah hilang dari pandangan matanya.
            Syed Airiel meraup wajahnya. 
            Syed Airiel melihat jam tangannya. Lagi sejam setengah dia akan menghadiri meeting di Syarikat Wangsajaya untuk projek terbarunya dan yang merisaukannya adalah fail tersebut masih lagi belum disemak olehnya. Ini  semua gara-gara Nurul Iman Arissa!
            Sekarang dia Cuma berharap Arissa sempat membawa fail tersebut sebelum meeting itu bermula.

Syed Airiel mundar mandir dihadapan bangunan Syarikat Wangsajaya menunggu Arissa. Dapat bayangkan seorang bos terpaksa menunggu pekerjanya didalam keadaan yang panas terik. Lagi 15 minit meeting itu akan bermula tapi batang hidung Arissa masih belum kelihatan.
            Tidak mungkin dia akan melangkah masuk tanpa sebarang dokumen untuk dibentangkan. Pasti dia akan dianggap tidak mengikut syarat yang ditetapkan untuk merebut projek ini. Banyak lagi Syarikat yang terpaksa disaingi untuk projek yang bernilai RM1.3 juta. Jika dia gagal mendapat projek ini pasti dia terpaksa menanggung risiko yang tinggi.
            “Boss!” Syed Airiel dapat mengagak suara siapa yang memanggilnya.
            Arissa berlari-lari mendapatkan Syed Airiel dihadapan pintu masuk Wangsajaya.
            Syed Airiel menoleh ke arah Arissa dengan wajah yang begis. Jika mereka berada dipejabat pasti dia akan menghemburkan amarahnya yang berbakul-bakul kepada Arissa.
            “Dah cepat masuk. Awak bawa fail tu ke tidak?” itu soalan pertama yang harus dan wajib ditanyakan terlebih dahulu.
            Arissa hanya menganggukkan kepalanya lalu dia memberi fail kepada Syed Airiel. Kemudian fail itu bertukar tangan.
            Syed Airiel ligat memeriksa kembali fail yang diberikan oleh Arissa kepadanya. Jika boleh dia ingin mendapatkan projek ini.
            “Bos apa kata kita masuk ke dalam dulu. Panas la tunggu kat sini. Dah macam ayam panggang pun ada juga kita ni.” Cadang Arissa sambil mengipas-gipas wajahnya.
            “Pandai pula panas. Tadi yang saya tunggu awak setengah maut awak tak nak kata panas pula!” tempik Syed Airiel.
            Arissa tersengih-sengih mendengar kata-kata Syed Airiel.
            “Ala bos, saya bagi cadangan je. Tapi kalau bos nak jemur badan macam ikan kering, saya okay juga tu. Boleh guna original sauna. Tak payah membazir duit pergi Spa. Kan bos kan?”     jawab Arissa.
            Boleh lagi dia loyar buruk dengan Syed Airiel.
            “Eii.. kalau cakap dengan awak ni kan buat tambah sakit hati. Dah la, jom ki…ta..” syed Airiel tidak menghabis kata-katanya apabila dia sedar Arissa terlebih dahulu berjalan meninggalkannya disitu. Rupanya dari tadi dia bercakap seorang diri.
            “Bos, boleh tak kita sambung berjemur lepas habis meeting? Sekarang dah lambat ni, tinggal lagi 5 minit je. Cepat la bos.” Pekik Arissa yang sudah jauh dari Syed Airiel.
            Arissa tidak menunjukkan rasa bersalah langsung malah dia boleh menunjukkan barisan giginya kepada Syed Airiel.
Syed Airiel menggeleng-geleng kepalanya. Macam mana dia boleh mengambil Arissa sebagai PAnya. Jika dia tahu begini jadinya, pasti dari dulu dia tidak akan menerima Arissa untuk menjadi PAnya. Bukan menyenangkan malah lagi menyusahkan. Dia lebih rela berkerja tanpa ada pengurus peribadi seperti ini.
Tanpa menunggu lagi, Syed Airiel mengikut Arissa melangkah masuk ke dalam bangunan tersebut.

Setelah dua jam membincangkan projek tersebut, akhirnya Syarikat Wangsajaya memilih Syed Airiel sebagai orang yang bertanggungjawab untuk menguruskan projek tersebut. Mereka berjabat tangan sebelum syed Airiel meninggalkan syarikat itu.
            “Okay Encik Airiel, saya berharap pihak Encik akan melancarkan projek ini seperti yang diterangkan oleh pihak Encik tadi. Jika tidak ada apa-apa masalah, saya mewakili pihak kami mengucapakan tahniah dan terima kasih.” Kata salah seorang lembaga syarikat wangsajaya kepada Syed Airiel.
            Syed Airiel hanya tersenyum.
            Ini kali pertama Arissa melihat bosnya itu melemparkan senyuman.
            ‘Handsome juga bos aku ni kalau dia senyum erk.. hehehe…’ desis Arissa dalam hati.
            Syed Airiel yang sedar Arissa sedang tersenyum-senyum seorang diri, menyiku PAnya itu.
            “Ooopocot mak engkau.” Latah Arissa.
            Wajah Arissa merona merah apabila dirinya ditertawa oleh orang-orang yang masih berada disitu dengan mereka. Syed Airiel yang disebelahnya itu juga ketawa kecil. Ini kali pertama dia mendengar Arissa melatah.
            “Apa ni bos, main siku-siku orang? Saya backhand baru tau.” Marah Arissa tanpa menghiraukan orang lain.
            Syed Airiel mengerutkan dahinya.
            “Airiel… Airiel… bagus kau ada pekerja macam ni. Yang berani mengatakan kata hatinya.” Rizal berkata sambil menepuk bahu Syed Airiel.
            Rizal juga merupakan salah seorang lembaga pengarah yang menguruskan meeting sebentar tadi dan juga sahabat kepada Syed Airiel sendiri.
            Arissa menjentik mulutnya sendiri apabila dia menyedari keterlajurannya.
            “Auch…” semua mata memandang tepat ke arah dirinya.
            “Kenapa dengan awak?” soal Syed Airie yang pelik dengan sikap Arissa tiba-tiba berbunyi seperti orang sakit.
            Arissa tidak dapat berkata apa-apa. Hari ini saja pelbagai benda yang memalukan dirinya sendiri.
            “Oh, tak apa-apa bos. Ni ha, tiba-tiba perut rasa sakit. Saya minta diri pergi tandas dulu la bos.” Arissa tidak sanggup bertahan lama disitu lagi.
            Syed Airiel yang tidak faham hanya mengangguk kepalanya.
            Setelah mendapat izin dari Syed Airiel dengan pantas Arissa meninggalkan mereka semua.
            Rizal dan yang lain masih lagi ketawa dengan sikap Arissa.
            “Okay la, aku pun minta diri la. So, about projek ni aku akan still berhubung dengan pihak korang if ada masalah. Okay?”
            “Oh okay. See you and send my regard to your personal assistant.” Jawab Rizal sambil mengenyit matanya.
            Lalu Syed Airiel turut meninggalkan tempat itu.

Tok! Tok! Tok!
            Pintu bilik Syed Airiel diketuk dari luar. Kemudian pintu biliknya dikuak perlahan oleh seseorang.
            “Boleh umi masuk?” soal Sharifah Hajariah iaitu ibu kepada Syed Airiel.
            “Eh, masuk la umi.” Pelawa syed Airiel.
            Syed Airiel mengesot ke tepi untuk memberi tempat kepada uminya untuk duduk.
            “Riel tengah fikirkan apa tu?”
            “Hah? Tak ada apa-apa la umi. Riel tengah fikirka soal kerja tadi. Yela, sekarang ni Riel nak kena urus satu lagi projek baru. Tu yang buzy sikit tu. Kenapa umi?”  jelas Syed Airiel.
            Sharifah Hajariah tersenyum mendengar jawapan anak terunanya itu. Tahun ini Syed Airiel akan mencecah umur 28 tahun dan dia masih lagi tidak mempunyai pasangan. Bukan Sharifah Hajariah tidak tahu sebab Syed Airiel masih membujang sehingga sekarang.
            “Riel… umi tahu yang bukan tu yang Riel sedang fikirkan. Riel teringatkan Hana kan?”
            Hana merupakn seorang gadis yang pernah menjadi orang terpenting dalam hidup anak terunanya itu. Namun Hana telah meninggalkan Syed Airiel tanpa sebab. Oleh kerana itu, Syed Airiel telah banyak berubah. Dia lebih menumpukan perhatian kepada pekerjaan dan dia sediikit tidak memberi ruang kepada perempuan lain mendekatinya.
            Perlahan Airiel mengiakan kata-kata uminya. Memang setiap malam pasti dia akan teringatkan gadis pujaannya itu.
            Walaupun sudah hampir 3 tahun Hana meninggalkannya tapi rasa kasih dan sayang masih lagi bersisa dalam hatinya untuk gadis itu.
~Flashback.
            “Riel… Hana nak cakap sikit boleh?” soal Hana sambil memegang erat tangan Airiel.
            “Sejak bila nak cakap kena tanya ni? Tanya je la.” Airiel cuba berjenaka.
            “Riel ni, Hana serius tau.”
            Airiel tersenyum mendengar kata-kata kekasih kesayangannya itu.
            “Okay okay… Riel pun serius gak. Apa yang Hana nak cakap?” Airiel duduk bertentangan dengan Hana.
            “Riel cintakan Hana tak?” soal Hana.
            “Mesti laa Riel cintakan Hana. Kalau tak dah lama Riel cari orang lain tau.”jawab Airiel sambil mencuit hidung Hana.
            Hana tersenyum bahagia mendengar jawapan Airiel.
            “Hana pun cintakan Riel. Hanya Riel sorang yang Hana cinta. Riel janji tau tak akan sia-siakan Hana.” Lalu lengan Airiel dipaut kemas oleh Hana.
            “Riel janji. Riel tak akan siakan Hana dan hanya Hana yang bertakhta dalam hati Riel. I love you Nur Hana Najwa.”
           
            Tanpa dia sedari, kenangan tersebut membuatkan air matanya bertakung. Sharifah Hajariah yang berada disebelahnya mengusap perlahan bahunya.
            “Umi rasa mungkin dah saatnya Riel cari penganti Hana. Sampai bila Riel nak setia pada orang yang tinggalkan Riel.” Nasihat Sharifah Hajariah kepada anak terunanya itu.
            Dia turut merasai sakit yang dialami oleh Syed Airiel. pada mulanya Syed Airiel seorang lelaki yang sangat ceria dan peramah berubah menjadi seorang yang dingin. Bukan dia tidak tahu perkembangan anak terunanya itu.
            “Nanti la umi. Buat masa sekarang ni, Riel nak tumpukan pada kerja. Insya-allah kalau ada seseorang untuk Riel, pasti Riel akan bagitau umi.”
            Syed Airiel meraup wajahnya.
            “Tak apa laa Riel. Umi Cuma harap yang Riel dapat cari seseorang yang baik dan boleh jaga Riel. Umi tak nak, disebabkan Hana, Riel tidak buka hati Riel untuk orang lain. Yang lepas biarlah ia lepas. Tak usah dikenangkan lagi.” Tambah Sharifah Hajariah.
            “Baik la umi.”
            “Okay la Riel. Umi masuk tidur dulu la. Kamu jangan tidur lambat sangat, tak elok untuk kesihatan, kerja… kerja juga. Kesihatan pun kena jaga. Okay.” Sharifah Hajariah meminta diri.
            “Ye la umi. Selamat malam. Assalaamuailaikum.” Syed Airiel mencium tangan dan dahi uminya.
            Syed Airiel bergerak ke meja kerjanya. Dia mengeluarkan sesuatu dari laci lalu ditatapnya.
            Gambar Hana ditatap. Dia begitu merindui gadis itu.
            “Apa salah Riel sampai Hana tinggalkanRiel dengan sepucuk surat?” kata Syed Airiel sebelum dia medekatkan gambar itu ke dadanya.
            Syed Airiel menutup rapat matanya.

“Dia untukku bukan untukmu, dia milikku bukan milikmu, pergilah kamu jangan kau ganggu biarkan aku mendekatinya. Kamu tak akan mungkin mendapatkannnya karna berikan petanda juga…”  
            Dengan berhati-hati Amany mendekati sahabatnya yang sedang rancak menyanyi di ruang pantri.
            “…jangan kamu banyak bermimpi. Dia untuk aku…” Arissa masih leka dengan nyanyiannya tanpa menyedari kehadiran Amany disitu.
            “Chak!” Amany menegur Arissa dengan niat untuk mengejutkan dia.
            “Oh mak datin kau terjun.” Latah Arissa.
            Amany sudah tergelak-gelak. Rancangannya Berjaya.
            Arissa mengurut-urut dadanya sebelum dia menampar bahu sahabatnya itu.
            “Adoi! Sakit la.” Marah Amany.
            “Oh sakit. Padan muka. Lain kali buat la lagi.”
            “Kau ni kan Rissa… harap Nampak je lembut tapi ganas mengalahkan harimau betina.” Kata Amany.
            Amany masih lagi mengosok-gosok bahunya itu akibat ditampar Arissa.
            “Macam mana aku tak ganas. Tengok la aku kerja dengan siapa. Dengan harimau keturunan naga. Kejap lagi dia masuk office mula la, terpekik-pekik aku. Arissa! Arissa!” dengan gaya Arissa memerli Syed Airiel.
            “Siapa yang harimau keturunan naga tu?”
            “Siapa lagi kalau bukan Syed Airiel Zafran tu.  Bos ki…” kata-kata Arissa terhenti apabila dia sedar bukan suara Amany yang menanyakan hal itu.
            Dengan berhati-hati Arissa menoleh ke arah suara tersebut.
            Syed Airiel yang sedang menyilangkan kedua-dua belah tangannya tepat memandang ke arah Arissa yang tersengih-sengih.
            “Eh eh… bos. Bos nak minum air? Kalau bos nak nanti saya tolong buat kan.” Arissa sengaja ingin mengelakkan diri.
            Matanya ligat mencari kelibat Amany yang tiba-tiba hilang dari ruangan tersebut.
            ‘Cis. Kurang asam garam punya kawan. Dia tinggal aku sorang-sorang kat sini.’ Sumpah Arissa dalam hati.
            “Dah, tak payah awak nak cari alasan nak mengelak. I want tto see you in my office. Right now!” tegas Syed Airiel.
            Syed Airiel meninggalkan dirinya disitu.
            “I want to see you in my office. Right now!” arissa sengaja mengulang kembali kata-kata Syed Airiel.
            “Arissa!”
            Pekik Syed Airiel.
            “Yes bos. Kejap!” balas Arissa.
            “Ish tak sakit tekak ke asyik terpekik macam tu. Kang kalau tak boleh cakap baru padan muka. Hah! Sorang lagi ni. Entah hilang ke mana. Tunggu kau. Kalau aku Nampak kau. Siap aku kerja kan.” Bebel Arissa di dalam pantry.
            Sebelum namanya dilaung sekali lagi lebih baik dia menghadap si harimau keturuanan naga tu. Tanpa berlengah Arissa melangkah menuju ke bilik syed Airiel.

12 comments:

  1. hahahaha...klaka la arissa nie...nice story...i like...nk lg...hehehe

    ReplyDelete
  2. emmm....nice story....teruskn ye....heroin yg clumsy + melatah.....best 2......post cpat2 ye...

    ReplyDelete
  3. best...nice story & kelakar...ketawa jer...next n3 plz :)

    ReplyDelete
  4. heheh.. oke2... i.allah nina akn smbung lg.. btw Thnx!!! =D

    ReplyDelete
  5. amalina!! love u sgt2!!! smbung2.. en make sure hantr kt p2u oke?

    ReplyDelete
  6. nina...akk sukeee~
    sokong2 kwl nina truskan cite ni....
    nk lagi n3~

    ReplyDelete
  7. cik nina!!!
    best citer ni...
    slmber badak btol si rissa ni ek....wat salah pon muke wat dek je...
    gud job writer...hehehe....
    post yg kedua plak taw....=D

    ReplyDelete
  8. darla...kau buatciter baru x kasi tau aku ek????sampai hati!hehehe, KBK bila mau smbung ah??? gua rindu sama mr HAB!

    ReplyDelete
  9. nurul: hahah.. wah! u syg i... hehehe.. wkeyh2!!
    akk: hehhe TQ2.. ni buat nina lg tmbh semangat nk smbung ni... huhuhu..
    dila: Tq... tu nmanya org xde feeling.. hahaha.. alrite! hehe
    kesengalan teserlah: hahah..
    awin: im so sory.. 4get nk gtau kau.. sorry ye.. sory sgt2.. hhehehe.. t aku smbg kbk utk kau k.. special bab 4 u.. btw.. im sory again...

    ReplyDelete
  10. best nye cerita ni..kelakar, haha..

    ReplyDelete
  11. ninym: hehehe... tq sudi mmbaca n3 nina.. =D

    ReplyDelete